Ana sayfa Ekonomi Güvendik Oto Sahibi Ümit GÜVENDİK ile Röportaj Yaptık

Güvendik Oto Sahibi Ümit GÜVENDİK ile Röportaj Yaptık

433
0
PAYLAŞ

Kendinizden bahseder misiniz?
Ne zamandır bu işi yapıyorsunuz? Ankara Büyük Sanayide 1975 yılında oto boyacı olarak bu mesleği yapmaya başladım. 1984’ten beri kendi dükkânımda kaporta, boya olarak hizmet veriyorum.

En çok hangi dönemlerde kaporta, boya işleri oluyor? Yoğun olduğu bir dönem oluyor mu?
Ankara’nın yaz aylarında %30 dolaylarında boş olması etkiliyor. Bu nedenle genellikle yaz aylarında yoğun bir işimiz olmuyor. Milli Eğitim’in açık olduğu dönem daha yoğun geçiyor.

Kazalar hangi aylarda daha yoğun yaşanıyor?
Kışın buzlanma, kar yağışı gibi durumlardan dolayı oluyor ancak onun dışında bir yoğunluk olmuyor. İnsanlar artık daha bilinçli tüketici olmaya başladı. Yoğun kar yağışı, buzlanma varsa kendi araçları yerine toplu taşıma araçlarını, ticari taksileri tercih ediyorlar, böylelikle kazaların önüne geçiliyor. Trafikte araç yoğunluğu olmadığı için sıkışmalar da yaşanmıyor.

Genel olarak sektörün sorunları neler?
Sektörde çok büyük bir sıkıntı var. Çoğu dükkân ku- rumsallaşmasını tamamlayamadı. Kurumsallaşamadıkları için de bir rekabet ortamı oluşturulamadı. Kurumsallaşamayan dükkânlara göre bir rekabet ortamı oluştu, fiyat kırımı ile ilgili problemler oluştu. Fiyat bazında bakıldığı zaman merdiven altı tabiri ile ustalarımız çok fazla. Bunlar %40 civarında daha uyguna yaptıkları için rekabet ortamı oluşturulamıyor. Güncel değerini alamıyoruz. Parça başı boyasını alamıyoruz. Ortalamamız 12-13 senedir neredeyse aynı fiyata tamir yapılıyor. Dolayısı ile sıkıntımız buradan kaynaklanıyor. Merdiven altı ustalar kendilerine zarar verdiği gibi diğer insanlara da zarar verdiğinin farkında olsalar bizim sektör olarak bir sıkıntımız oluşmaz.

Arabayı servise götürürken insanlar servisi neye göre seçmeli? Neye dikkat etmeliler?
Her şeyden önce kişinin gittiği servisin kurumsal bir servis olduğunu hissetmesi gerekiyor. Özel servislere gittiğiniz zaman size güven vermiyorsa hiç girmenizi tavsiye etmiyorum. Yetkili serviste yüksek bir fiyat söyleniyor, müşteriler bunun üzerine özel servislere gelerek daha uygun fiyata yaptırmaya çalışıyorlar. Güvenilir olmayan özel servisler fiyat konusunda net olmuyor ve işlem sonunda yetkili servisten daha fazla maliyete araçlarını yaptırmış oluyorlar. Bu nedenle, özel servisin öncelikli olarak size güven duygusunu hissettirmesi önemli.

Sigortalardaki artışlar size yansıyor mu?
Tabii ki yansıyor. Sigortalı bir araç kaza yaptığı zaman masrafı sigorta değerinden, kaskosundan daha yüksek çıkıyor, bu durum ikinci ve üçüncü kazada daha da artıyor. Bu nedenle insanlar daha bilinçli araç kullanmaya başladılar. Kaza sayısında da çok ciddi bir oranda düşüş yaşanıyor. Kasko yaptırma oranları düştü mü? Trafik sigortası mutlaka yapılıyor ancak kasko yapılma- sı daha fazla oluyor. Afaki bir fiyat farkı oluyor, kaskoyu da mutlaka yaptırıyor insanlar. Her iki türlü mağdur olmamak adına kasko da yaptırıyorlar.

Şaşmaz Bölgesinde kaporta-boya olarak kaç servis bulunuyor?
Şaşmaz olarak değil de Ankara olarak bakarsak eğer, kurumsallaşmış ortalama 20-30 arasında atölye mevcut.

Otonominin kurulma sistemi sizi etkiliyor mu?
Otonominin bize çok bağlayıcı bir özelliği yok. Otono- mi dediğimiz zaman galericilerin açmış olduğu bir sektör. Onların toplama araçları, hasarlı araçları olmuyor. Dolayısıyla onların pasta, cila, koruma gibi sıkıntıları oluşacak bu sorunu da küçük atölye açarak çözeceklerdir. Piyasayı çok etkileyeceğini zannetmiyorum. Trafik sigortası kasko dendiği zaman artık insanlar cahil değiller, bilinçlendiler. Şimdi bir kapıyı kapatarak diğer kapıyı açtılar. Trafik sigortam var ama kasko mu yaptırmam gerekiyor bir de diyorlar. Değer kaybı ile trafik sigortası çok düşük bir değer verdiyse, kaskodan faydalanıyorlar. Sigorta şirketleri ile anlaşmanız var

Sigorta şirketleri ile anlaşmanız var mı? Poliçe kesiyor musunuz?
Sigorta şirketleri ile %70 anlaşmalıyız. Poliçe üretimimiz olmaz çünkü bizde kısıtlama var. Biz üretim yaparsak müşteri ile sıkıntı yaşarız, onların da sigorta şirketleri ile sıkıntıları olur. Sadece tavsiyelerimiz oluyor müşterilere.

Müşteri kaza yaptıktan sonraki süreç nasıl oluyor?
Bizim acentelerimiz kaza yerinde ne yapması gerekti- ğini söylüyor. Bilgi akışı sağlıyoruz, aracın durumuna göre kurtarıcı yardımına yönlendiriyoruz, olay esnasında neler yapması gerektiğini anlatıyoruz. Olay yerin kaza tespit tutanağının doldurulması, fotoğrafın çekilmesi, karşı tarafın ehliyet ve ruhsatının alınmasını söylüyoruz. Daha sonra araca müdahale ediyoruz.

Eksper buraya gelerek mi hasar tespiti yapıyor?
Sigorta şirketlerinin iki farklı uygulaması var. Biri mobil onarım diğeri eksperli onarım. Hasar küçükse eğer mobil onarımdan faydalanıyoruz işlemlerin daha hızlı olması için. Eksper ataması beklenmiyor mobil onarımda. Eksper atamasında ise gün içerisinde eksperin gelmesi bekleniyor, %98 oranında anlaşma sağlanıyor. %2 oranında anlaşma sağlanamazsa eğer, tarafsız eksper atanmasını istiyoruz.

Aracın perte çıkması için ne kadarının hasarlı olması gerekiyor?
Kaskolu ise %30-35 ini aşması gerekiyor. Bu rakama ulaşıldığı zaman araç otomatik olarak pert oluyor. 50 bin liralık bir araç perte çıktığı zaman müşteri itiraz ediyor, aracım neden perte çıktı diye. Onarımını talep ediyor ve aracın onarım ücreti 17 bin lira gibi bir ücret çıkıyor. Bir arabanın 17 bin liralık hasar kaydının olması satılmak istendiği zaman değerini düşürüyor. 50 bin liralık aracın layığı ile satılması mümkün olmuyor.

Müşteri pert talebinde bulunabilir mi?
%35 e yakın ise hasar, müşteriye tüketici haklarına baş- vuru yapmasını istiyoruz. Pert ile ilgili uğraşılabilecek durumda ise araç müşterinin uğraşmasını istiyoruz. Acente kanalıyla da olabilir, tüketici hakları ile de olabilir.

BİR CEVAP BIRAK

Please enter your comment!
Please enter your name here